Klacht procedure

Psychologie

Klacht- en geschillenregeling

Molenaar Psychologie is als zorgaanbieder aangesloten bij een landelijke klachten- en geschillenregeling die voldoet aan de vereisten van de Wkkgz (Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg). Deze klachten- en geschillenregeling is opgesteld a.d.h.v. mijn beroepsvereniging (NIP). Je kan hieronder (in het document of op de pagina) meer lezen over de klachtprocedure.

2025-10-06 Klacht- en geschillenregeling

 

https://molenaarpsychologie.nl/wp-content/uploads/2020/12/cropped-cropped-UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2552-1.jpg

Klacht?

We weten dat een klacht indienen bij een telefoonmaatschappij, postbezorging of online winkel mogelijk is. Natuurlijk zijn ook psychologen volgens de Nederlanse wet Wkkgz (Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg) verplicht om de mogelijkheid van een klachtenfunctionaris aan te bieden en toegang tot een geschillencommissie te hebben.

Verloop klacht

Hoe gaat het in zijn werk om een klacht in te dienen? Hieronder kun je informatie over het verloop van een klacht lezen. Dit is een algemene regeling. Het zou echter kunnen dat een ander psycholoog het anders heeft geregeld natuurlijk. Deze regeling kun je altijd opvragen.

  1. Probeer het te bespreken met psycholoog
  2. Dien een klacht in bij CBKZ
  3. Overleg met de klachtenfunctionaris

Ontevreden? En nu?

Bij vragen, problemen of klachten is het eerste advies om dit bespreekbaar te maken met je eigen therapeut. Dit geld ook voor opmerkingen over mijn dienst of andere onvrede. Een gesprek met de desbetreffende therapeut kan verheldering geven en is een kans om misverstanden snel op te lossen. Gesproken vanuit mij (Merel), ga ik graag met je in gesprek. Mijn wens is om er samen uit te komen.

Lukt het hierbovenstaande niet en/of blijf je zitten met vragen of onvrede? Of betrekt u liever meteen al een onafhankelijk persoon er bij? Neem dan contact op met de externe klachtenfunctionaris. Hiervoor werk ik samen met CBKZ. De klachtenfunctionaris begeleidt in overleg met je de indiening en de verdere afhandeling van uw klacht.

Indiening klacht

Je begint met het indienen van de klacht via het klachtenformulier. Dit formulier is te vinden op de website van het NIP: https://psynip.nl/clienteninformatie/klachten/. Je kunt hiet formulier ook via deze link vinden: Klachtenformulier-NIP-regeling-CBKZ

Het ingevulde formulier mail je vervolgens naar info@cbkz.nl of je stuurt het per post naar CBKZ, Postadres; Antwoordnummer 570 4200 WB Gorinchem.

Vindt je het lastig om de klacht goed te omschrijven of wil je liever eerst overleggen? Dan kun je ook het contactformulier invullen op de website van CBKZ (www.CBKZ.nl) zodat ze contact met je opnemen.

Verkenning en overleg

Binnen twee werkdagen na ontvangst van het ingevulde formulier (of het verzoek om telefonisch contact) neemt de klachtenfunctionaris contact op. Je ontvangt dan ook meer informatie over de werkwijze van de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris werkt onafhankelijk en onpartijdig en geeft zelf geen oordeel over de klacht. Wat je met de klachtenfunctionaris bespreekt, is vertrouwelijk. Je bepaalt welke informatie de klachtenfunctionaris aan anderen (en aan mij of Molenaar Psychologie) mag doorgeven.

Wat zijn de kosten?

Aan het inschakelen van de klachtenfunctionaris zijn géén kosten verbonden. Schakel je zelf een bemiddelaar of adviseur in, dan betaal je uiteraard wel zelf de kosten. Als je besluit om alsnog naar de geschillencommissie te gaan, betaal je eenmalig een bedrag aan administratiekosten.

Andere mogelijkheden?

Er zijn nog andere mogelijkheden om werk te maken van de klacht of om daarbij ondersteuning te krijgen. De klachtenfunctionaris kan daarover informatie geven.

 

Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)

Ik ben aangesloten bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). Deze samenwerking verteld dat mijn praktijk volgens een aantal afspraken over vakmanschap, vertrouwen, eerlijkheid, ethiek en openheid werkt.

Mijn NIP registratienummer is: 232600